Σελίδες

4.11.07

Καταλήψεις σχολείων και αντιμετώπιση.

( Οι παρακάτω διαπιστώσεις δεν αφορούν το σύνολο και είναι προσωπική εμπειρία.
μετά από 6-7 χρόνια ενασχόλησης, ως γονιός, αλλά και συμμετέχοντας ενεργά στο Δ.Σ. του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων γυμνασίου και λυκείου )


Οι καταλήψεις αποτελούν «παράδοση» πλέον για τα ελληνικά σχολεία , τα 30 τελευταία χρόνια , από το Πολυτεχνείο και μετά, επικράτησε κάτι σαν έθιμο, κάθε Λύκειο , πρωτίστως , αλλά και γυμνάσιο, που «σέβεται» τον εαυτό του, κάθε Νοέμβρη, συνήθως, να προχωρούν οι μαθητές –ριες του σε κατάληψη για κάποια χρονική περίοδο.
Αιτία 1 Οι πραγματικός λόγος, η απέχθεια των μαθητών ως προς τον τρόπο που γίνετε η διδασκαλία των μαθημάτων.
Αιτία 2:η αδιαφορία , πρώτα των ίδιων των γονιών αλλά και όλων των εμπλεκομένων στα εκπαιδευτικά θέματα , καθηγητές , Δήμος, υπ. παιδείας κ.λ.π.

Μηχανισμός έναρξης
Αφορμή : κάποιος νόμος για την παιδεία, βοηθάει σημαντικά , δεν είναι όμως πάντα απαραίτητη προϋπόθεση.
Το κατάλληλο κλίμα είναι απαραίτητο καθώς και η προδιάθεση των μαθητών για συμμετοχή , κυρίως με την έννοια της κοπάνας από τα μαθήματα χωρίς απουσίες. .(και πώς να τους ρίξεις άδικο… ;)
Το πρώτο* λουκέτο με την αντίστοιχη αλυσίδα που μπαίνει στην εξώπορτα ΔΕΝ είναι από το χαρτζιλίκι των παιδιών, αλλά “ευγενική” προσφορά γονιού / κομματικού στελέχους της αριστεράς, καθώς επίσης και ο χρόνος έναρξης «παίζει» μέχρι τελευταία στιγμή , άλλωστε το 97% ή και παραπάνω, των παιδιών θα μάθουν ότι κάνουν κατάληψη!!! το πρωί ,όταν δουν το λουκέτο στη πόρτα.
* πολύ πιθανόν να χρησιμοποιηθούν αρκετά σε όλη την διάρκεια της κατάληψης!

Απαραίτητη διευκρίνιση 1η : Τα σχολεία έχουν ανοίξει περίπου 11/2 μήνα ,ΔΕΝ έχουν γίνει ακόμα εκλογές για το 15μελες κ.λ.π. (εκλογή εκπροσώπων των μαθητών)
Δηλ. δεν υπάρχει καμία εκπροσώπηση, πώς γίνετε και υπάρχει ήδη το συντονιστικό των καταλήψεων ! και πώς έχει αποφασιστεί και από ποιόν, να γίνει κατάληψη σε ένα συγκεκριμένο σχολείο χωρίς γενική συνέλευση, ή τίποτα άλλο σχετικό; αυτά δεν εξηγούνται με την κοινή λογική ….αλλά με την κομματική.

Τρόποι αντιμετώπισης: Σε ειδοποιούν ένα πρωί , μέσω του παιδιού σου, (ως μέλος του Δ.Σ. ή πρόεδρος του συλλόγου ΓΟΝ. & ΚΗΔ.) ο/η διευθυντής-ρια: «ότι έχουμε πρόβλημα , τα παιδιά έκλεισαν την πόρτα και δεν μας αφήνουν να μπούμε για μάθημα, ελάτε να δούμε τι θα κάνουμε» εκεί αφήνεις τις όποιες δουλειές έχεις και ….τρέχεις.( υπάρχουν , βέβαια προειδοποιήσεις ότι επίκειται κ/ψ με την μορφή αποχής ,άρνησης εισόδου, κ.λ.π. που προσπαθεί να αντιμετωπίσει ,συνήθως ο/η δ/ντης και οι καθηγητές με το καλό ή το κακό , αλλά ...)
(η πρώτη ομάδα κατάληψης έχει πάρει την θέση της, πιθανότατα θα υπάρξουν εναλλαγές στην συνέχεια … )
(ο συλ. αποκτά ουσιαστικό λόγω ύπαρξης) Απ. Διευκρίνιση 2η : οι σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων(οι εκλογές των οποίων έχουν μεγάλη …πλάκα) είναι στην ουσία , ειδικά στο γυμνάσιο -λύκειο, ανενεργοί, συμμετέχουν στην σχολική επιτροπή του Δήμου με ένα μέλος , (γραφειοκρατική διαδικασία που αφορά έξοδα συντήρησης του Σχολείου, και άλλες μικρό παρεμβάσεις, εξαρτάται πάντα και από την προσωπικότητα των μελών του Δ.Σ.) Στην ουσιαστικότερη λειτουργία του που είναι π.χ. η καταλληλότητα ή μη κάποιου καθηγητή , δεν έχουν κανένα λόγο!!
Όσο αφορά την ομοσπονδία ,αυτή είναι εντελώς ανύπαρκτη, με μόνη δραστηριότητα την περίοδο της εκλογής της διοίκηση της , δ.λ.δ. πιο κόμμα θα την καπελώσει, κατά την περίοδο των καταλήψεων , να βγαίνει στα παράθυρα των καναλιών κάποιος εκπρόσωπος , και να εκδίδει ανακοίνωση όπου συντάσσετε πάντα στο πλευρό των μαθητών , και του χρόνου πάλι …
Και τώρα στο ζουμί !
Υπάρχουν 4 τρόποι αντιμετώπισης:
1) Άνοιγμα (σπάσιμο λουκέτου) της πόρτας με βία και απειλές , (όποιος δεν μπει στην τάξη απουσίες, αποβολή κ.λ.π. (τσαμπουκάς )

2) πίεση – τρομοκράτηση ( ανοίξτε γιατί θα φέρουμε αστυνομία –εισαγγελέα κ.λ.π.)

3) συζήτηση ,κατανόηση ,διαπραγμάτευση, επίλυση (η καλύτερη κατά την γνώμη μου και η πλέον εφαρμόσιμη)

4) δεν κάνεις τίποτα, και ότι βρέξει ..

8.30 π.μ. απέξω,
1η δουλειά: η συνεννόηση με τον /την δ/ντη –τρια, εδώ συνήθως δεν συναντάς σπουδαία εμπόδια , Ο δ/ντης θέλει να βάλει μπροστά τον συλ. σε αυτή την ιστορία για να προστατευθεί ο ίδιος αλλά και επειδή είναι ίσως ο μόνος που ενδιαφέρετε να ανοίξει το σ/χ,(μπορεί απλώς να έτυχε σε μένα) λόγω της θέση του όμως είναι δύσκολο να παίξει ουσιαστικό ρόλο, (λόγω της καθημερινής «συνεργασίας» με τα παιδιά , όπου έτσι και αλλιώς αναπτύσσονται εντάσεις, αλλά και επειδή υπάρχει και η επόμενη μέρα , στην οποία έχει να παίξει έναν πολύ δύσκολο και συχνά πολύπλοκο ρόλο, (τώρα , το πόσοι τα καταφέρνουν ικανοποιητικά …άλλη ιστορία) αποφεύγει να εμπλακεί άμεσα, και καλά κάνει...)
Έτσι αναλαμβάνει ο σύλλογος τις διαπραγματεύσεις με τους καταληψίες και ξεκινάς.( στις διαπραγματεύσεις καλό είναι να παίρνουν μέρος ένας ή δύο μέλη από τον συλλ. όχι παραπάνω).
Απ. Διευκρίνιση 3) : οι καθηγητές είναι συνηθισμένοι σε αυτές τις διαδικασίες πλέον, και οι περισσότεροι δεν τους κακοφαίνεται καθόλου το να φύγουν και να πάνε σπίτια τους , έτσι και αλλιώς πληρώνονται κανονικά.

Οι γονείς τις πρώτες μέρες , ευτυχώς, δεν εμφανίζονται στο σ/χ.

2η δουλειά: η πρώτη επαφή με τα παιδιά, είναι σημαντική και απαιτεί προσεκτικούς χειρισμούς.

Πηγαίνεις στην εξώπορτα,(εκεί βρίσκονται 10-15 παιδιά σε έξαψη,) τα παιδιά αρχικά θα είναι επιφυλακτικά και ίσως να απομακρυνθούν , συστήνεσαι και τα καθησυχάζεις, χαλαρώνουν ακόμη περισσότερο αν τους εξηγήσεις ότι κάτι παρόμοιο έκανες και συ ως μαθητής και γενικά δείχνεις συμπάθεια και κατανόηση. .
Η επόμενη κίνηση είναι να τους βεβαιώσεις ότι ο πρώτος λόγος που βρίσκεσαι εκεί, και όχι στην δουλειά σου, είναι για την ασφάλεια τους και μετά όλα τα άλλα.
Ρωτάς τα αιτήματα που έχουν ,και τα συζητάς χωρίς να παίρνεις θέση.
Τα βεβαιώνεις επίσης ότι όσο περνά από το χέρι σου δεν θα επιτρέψεις να παρέμβουν καθηγητές , αστυνομία-εισαγγελέας ή θερμοκέφαλοι γονείς ,κ.λ.π.
Με την προϋπόθεση φυσικά ότι θα προσέχουν και αυτοί ώστε να μην υπάρξει κάποιο πρόβλημα είτε σε παιδί είτε στο σχολείο γενικότερα ,επίσης σημαντικό είναι να ορισθεί ότι οι καταληψίες θα πρέπει , για το καλό όλων, να παραμείνουν στο προαύλιο και να μην προχωρήσουν σπάζοντας τα λουκέτα στο εσωτερικό του σ/χ , (διάδρομοι & αίθουσες)
Ζητάς να γίνει ψηφοφορία ώστε και τυπικά να υπάρχει πλειοψηφία υπέρ της κατάληψης ( πράγμα που δεν αρνούνται καθόλου, επειδή ξέρουν ότι υπέρ τις κατάληψης θα ψηφήσει το σύνολο των μαθητών , ποσοστό ; 90% και πάνω ,σταλινικό νούμερο! αλλά αληθινό, αυτοί που ισχυρίζονται ότι «μειοψηφίες κλείνουν τα σχολεία» είναι εκτός πραγματικότητας , ούτε απειλές κ.λ.π παίζουν , τουλάχιστον στην δική μου περίπτωση)
Κανονικά μετά από μια τέτοια συζήτηση το κλίμα που δημιουργείτε πρέπει να είναι καλό και να έχουν αρχίσει να στήνονται οι βάσεις για αμοιβαία εμπιστοσύνη και κατανόηση.

Κλείνοντας την συνάντηση ,τους δίνεις τον αριθμό του κινητού σου, με την παράκληση , αν συμβεί οτιδήποτε, όποια ώρα και να είναι , μέρα και νύχτα ,και πριν κάνουν οτιδήποτε , να σε πάρουν αμέσως τηλέφωνο.(αν η συνάντηση έχει πάει αρκετά καλά , μπορείς να ζητήσεις και τα δικά τους κινητά για να μπορείς να επικοινωνείς )

Έχεις περάσει μία –μιάμιση ώρα ορθοστασία μέσα στο κρύο και μπορείς να γυρίσεις στη δουλειά σου, με μια μικρή διαφορά , για τις επόμενες μέρες κάθε χτύπημα του κινητού θα σου σφίγγει λίγο την καρδιά .

Αιτήματα : 1) γενικά (ακύρωση κάποιου νόμου, παραίτηση υπουργού ,χρηματοδότηση παιδείας κ.λ.π.
2) ειδικά ( αναφέρονται συνήθως μόνο στο συγκεκριμένο σχολείο)
Επόμενη (και σημαντική) συνάντηση 10-11 μ.μ., η κατάσταση περίπου έχει ως εξής : Τα περισσότερα παιδιά έχουν αποχωρίσει , μένουν στο προαύλιο 10-15 άτομα κουρασμένα (έχουν ξεσαλώσει στο παιχνίδι) ,προσπαθούν να περάσουν ευχάριστα.
Σκοπός μας είναι να συζητήσουμε σε ήρεμο κλίμα , και να βρούμε σημεία επαφής ,πιθανόν σε αυτή την συνάντηση να βρίσκετε και το «κλειδί» που θα ξεκλειδώσει , λίγες μέρες αργότερα, πάλι το σ/χ, και το κλειδί δεν είναι άλλο από το να νοιώσουν τα παιδιά ότι κάποιος τους ακούει , τους υπολογίζει, και προσπαθεί να βρει λύση στα “ειδικά” κυρίως αιτήματα , αυτά μπορεί να είναι π.χ.
Προβλήματα στην υποδομή του Σ/Χ , π.χ. καθαριότητα χώρων , κατάσταση αιθουσών και θρανίων κ.λ.π.
Προβλήματα στην λειτουργία του Σ/Χ π.χ. κάποιοι εντελώς ανίκανοι και αδιάφοροι καθηγητές , η «πρωινές» απουσίες (στις 8.15 η πόρτα κλείνει και όσοι μαθητές έρθουν καθυστερημένοι παίρνουν απουσία, αυτό μπορεί να φαίνεται λογικό για τους μεγάλους δ.λ.δ. κάποιος να μπαίνει σε ένα χώρο προσερχόμενος στις 8.14΄ .30΄΄ ενώ ο επόμενος 30΄΄ αργότερα όχι ,στα παιδιά πρέπει να εξηγείς , μερικές φορές, και τα αυτονόητα) .
Κατά την συνάντηση , όσα αιτήματα κριθούν ότι μπορούν να ικανοποιηθούν δεσμευόμαστε ότι θα προσπαθήσουμε, και το κάνουμε , όσα κριθούν ανέφικτα ,αναλύουμε τους λόγους , συνήθως αν τα επιχειρήματα μας είναι ισχυρά, τα παιδιά δέχονται να τα αποσύρουν .

Κλείνοντας τη συνάντηση θα συμβουλεύσουμε, με τρόπο πάντα , πως θα αντιμετωπίσουν καλύτερα τις δυσκολίες και τους πιθανούς κινδύνους που θα αντιμετωπίσουν, μένοντας όλη νύχτα έξω, π.χ. κρύο , εξωσχολικοί κλ.π. ( συνήθως λόγω του κρύου της εποχής ζητούν να μπουν στις αίθουσες του σ/χ , εδώ απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή για να πεισθούν για την δυσκολία να ελεγχθεί η είσοδος αλλά και συμπεριφορά πολλών ατόμων εντός ενός χώρου που αποτελείτε από 25-30 αίθουσες , πολλούς διαδρόμους κ.λ.π. και τι κινδύνους μπορεί να κρύβει κάτι τέτοιο)

Έχεις περάσει 2-3 ώρες έξω από τα κάγκελα, κρυώνοντας ή μουσκεύοντας στη βροχή ελπίζοντας ότι κάνεις το σωστό για τα παιδιά.


Τέλος της 1ης μέρας

10 σχόλια:

αθεόφοβος είπε...

Νομίζω ότι είναι από τις πιό αντικειμενικές περιγραφές της κατάστασης που έχω διαβάσει.
Και εγώ πιστεύω ότι η συζήτηση είναι το καλύτερο όπλο για την αντιμετώπιση αυτών των καταστάσεων.
Επίσης και η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευαισθητοποίηση πολλών γονιών που δεν ξέρουν καν που είναι το σχολείο των παιδιών τους.

Univers είπε...

Απολαυστική περιγραφή και οδηγός για μέλλοντες γονείς...

glam είπε...

Ευχαριστώ, ελπίζω να το ολοκληρώσω ...σύντομα.

doctor είπε...

Σαπίλα παντού, σαπίλα και αηδία.

Ο Σύλλογος γονέων ως κατασταλτικός μηχανισμός, ως μία έννοια χωρίς όνομα, ως μία φούσκα, ως τι;

doctor

glam είπε...

Doctor μία από τις βασικές υποχρεώσεις των γονιών, είναι και η νουθεσία , και είναι πολύ καλύτερο ,όταν είναι ανάγκη, την “δουλειά” αυτή να την κάνουν οι γονείς παρά οποιοσδήποτε άλλος

Ανώνυμος είπε...

Κοιταξτε να ψηφίζεται σωστα και αφήστε τα παιδιά να κλείνουν το σχολείο.....


Η καταληψη στο πολυτεχνιο ηταν και αυτη παρανομη και την εκαναν αλητες του φραπε προς φασιστες.....

Εδω γινεται προς μαλακες...

Lucky Archer - Λάκης Βελώτρης είπε...

Πως τολμάς και τιμας αντι να τιμωρας τους ανταρτες του πολυτεχνίου;
εμεις οι ανταρτοπληγτοι του εξωτερικού θα δυσφημίζουμε
την πουτάνα του Αρμαγεδδώνα ψευδελλαδα σας να ξερη δυσης.
οποίος έβαλε Φλωράκη στη Βουλή την Ελλάδα θα θρηνη.
οποίος ακούη Φαραντούρη, θα φάη τσεκούρι.
διαλοτσυπριοτες έκρυψαν ανταρτες και για αυτο αξίζαν μάτωμα.

Παναγιώτης Μπαζιωτόπουλος είπε...

Γιώργο,

Νάσαι καλά που κάθισες και έγραψες μια εμπειρία για τα παιδία... και τι καταλήψεις...

Δεν χρειάζεται να πω οτι το όλο σύστημα δεν δημιουργήθηκε για να αυξηθεί η δημοκρατία αλλά για να μειωθεί... Μέσα σε αυτή τη θολούρα κόμματα και αποκόμματα χωρίς ήθος ψαρεύουν νόθους ψήφους...

Τα σχολεία μας είναι ως επι το πλείστον της κατάντιας...

Οι σπουδές μας επίσης...

Τα λεγόμενα για καλό επίπεδο σπουδών στα ελληνικά λύκεια είναι μόνο για τους παρανοϊκούς...

Συνεχώς υποβαθμιζόμαστε σε παγκόσμιες συναθροίσεις εκπαιδευτικού αντικειμένου...

Γνωρίζεις Γιώργο οτι οι λαοί που πετυχαίνουν είναι εκείνοι που έχουν μεγάλη κοινωνική συνοχή που επιτυγχάνεται με πολλούς τρόπους... Δεν είναι της στιγμής να τους αναφέρουμε...

Η Ελλάδα είναι σε μόνιμα καθοδική πορεία διότι έχει ποσότητα κακής ποιότητας... στην παιδεία...

Άλλοι λαοί, πολύ ποιο πλούσιοι απο μας, έχουν πολύ καλύτερη ποιότητα αλλα περιέργως(;) οχι και ποσότητα...

Γνωρίζεις π.χ. οτι η ποιότητα είναι και αποτέλεσμα ανταγωνισμού γιαυτό τα Αλβανάκια αριστεύουν...

Γνωρίζεις οτι απέναντί στους Κινέζους είμαστε για κλάματα... και αυτό μας ενδιαφέρει διότι αύριο θα γίνουμε σκλάβοι τους (οχι μόνο με την μεταφορική έννοια...)

Συμπερασματικά (αλλα εξ’ ανάγκης πρόχειρα...) είναι καλό που τα λες και τα γράφεις διότι θα αποτελέσουν ελπίζω υλικό για ουσιαστική κατανόηση του εκπαιδευτικού προβλήματος και για αλλαγές... βαθιές αλλαγές....

Ο ωχαδελφισμός της Ελληνικής ράτσας τέλος...

Απο το δημόσιο πρέπει να απολυθούν 300.000 άτομα για να αναπνεύσει ο μηχανισμός του κράτους... και όλοι εμείς που ενοχλούμαστε απο τον ωχαδελφισμό...

Μετα βλέπουμε...

Όσο για το δημοσιουπαλληλίκι... οχι αγαπητέ Γιώργο... εκεί που χέζω δεν κοιμάμαι... ακόμα και αν ο απόπατος έχει λίρες...

Παναγιώτης Μπαζιωτόπουλος είπε...

@Lucky Archer - Lakis Velotris

Σχόλιο στο:

“Πως τολμάς και τιμάς αντι να τιμωρας τους ανταρτες του πολυτεχνίου;
εμεις οι ανταρτοπληγτοι του εξωτερικού θα δυσφημίζουμε
την πουτάνα του Αρμαγεδδώνα ψευδελλαδα σας να ξερη δυσης…

Lucky, σε έχει δει ψυχίατρος τελευταία...;

Άντε αγόρι μου να σε δει και να σε σιάξει... να δεις και εσύ το φως του ήλιου το αληθινό, χωρίς βαρύτατη στρέβλωση απο τους θολούς φακούς σου...

Αντε και καλή χρονιά... με πνευματικη υγεία...

Παναγιώτης Μπαζιωτόπουλος είπε...

@Ανώνυμος (30 Σεπτέμβριος 2008 8:43 μμ)

Για κοιτά κάτι άνδρες με γενναιότητα που με την κουκούλα της ανωνυμίας έχουν και άποψη...

Δυστυχώς φίλε, εσύ είσαι ο κίνδυνος του πολιτεύματός μας και της παιδείας μας στην Ελλάδα... εσύ και οι χυδαίοι συν -κουκουλοφόροι σου...

Βγάλε την κουκούλα και μίλα οχι γυναικουλίστικα αλλά σαν άτομο με γνώση λέγοντας την μετά παρρησίας αλήθεια... αν καταλαβαίνεις βέβαια Ελληνικά...

Αν οχι, πήγαινε να πάρεις την τζούρα του καφέ σου και να ξετσιμπλιάσεις τα στραβωμένα μάτια σου...

Καλή σου χρονιά και με υγεία... πνευματική υγεία... εννοώ...